حلقه سیاره زحل چگونه ناپدید شد؟نگاه تازه دانشمندان به زیر کمربند ابری مشتری

۲۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۵:۲۵ کد : ۲۰۴۷۰ رويدادهاى زمين و معدن
دانشمندان توانسته اند پس از گذشت 9 ماه از ناپدید شدن یکی از حلقه های زحل، دقیق ترین نما را از ناآرامی های زیر کمربند ابری این سیاره به دست بیاورند. در ماه مه 2010 ستاره شناسان آماتور دریافتند که یکی از قدیمی ترین حلقه های قهوه ای تیره مشتری موسوم به کمربند استوایی جنوبی در زیر خط استوای آن به آرامی محو شده و سپس سفید شده است. در ماه نوامبر این کمربند دوباره نشانه هایی از بازگشت نشان داد. اخیرا دانشمندان تصویری را منتشر کرده اند که در سی ام نوامبر با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی و در ترکیب با قمر یخی اروپای مشتری گرفته شده است. این تصویر به ستاره شناسان نشان می دهد که حرارت از درون سیاره در داخل حلقه گمشده آن در فضا تابیده می شود. این تصویر زمانی گرفته شد که دانشمندان با استفاده از حسگرهای حرارتی یک لیزر درخشان به آسمان فرستاده تا لایه های ابر را سوراخ کرده و یک ستاره راهنمای مصنوعی بسازند. این تلسکوپ سپس از این ستاره برای از بین بردن اثرات تار کننده جو زمین استفاده کردند؛ اما دانشمندان به یک منبع نور دیگر برای راهنمایی این جو اصلاح شده احتیاج داشتند که تنظمیات مادون قرمز را از بین ببرد، چرا که نور مشتری، بر ستاره تله آنها غلبه می کرد. ستاره شناسان برای غلبه بر این مشکل منتظر ماندند تا قمر درخشان اروپا در موقعیت درست قرار بگیرد و سپس به شکار این تصویر پرداختند. این تصویر به نمایش دقیق و با جزئیات بازگشت آرام کمربند ابری سیاره مشتری می پردازد. «اروپا» نام یکی از شصت و دو ماه سیاره مشتری است. این ماه در سال 1610 میلادی توسط گالیله کشف شد. دانشمندان امید دارند که این تصویر به آنها در درک بهتر اثرات متقابل بین بادهای مشتری و ابرهایی که دور سیاره را فراگرفته اند برساند. تصاویر مادون قرمز که به رنگ قرمز کشیده شده به نمایش یک سیستم طوفانی قوی می‌پردازد که در بالای کمربند تیره که به تازگی بازگشته، فعال شده است. این ابر سفید از یخ سفید آمونیاک تشکیل شده است. زمانی که ابرهای سفید به ارتفاع بالاتر می روند، این حلقه قهوه یی رنگ را که در ارتفاع پایین تری قرار دارد پنهان می کنند. هر چند دهه یک بار، این کمربند جنوبی استوایی برای یک تا سه سال کاملا به رنگ سفید در می‌آید، مساله ای که هنوز دانشمندان برای آن پاسخی پیدا نکرده اند. این پدیده، سیاره مشتری را به سیاره ای منحصر به فرد در منظومه شمسی تبدیل کرده است. به گفته دانشمندان، رنگ توفان عظیم سیاره مشتری که سه برابر اندازه زمین بوده و از قدمتی به میزان یک قرن یا بیشتر برخوردار است در پی بازگشت کمربند جنوبی استوایی احتمالا تا حدی درخشان تر می‌شود.