راز شکل گیری ستاره‌های غول پیکر کشف شد

۱۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۳:۵۷ کد : ۱۸۸۱۷ رويدادهاى زمين و معدن
دانشمندان در تحقیقات مستمر خود یکی از اسرار آمیز ترین موضوعات اختر شناسی...

دانشمندان در تحقیقات مستمر خود یکی از اسرار آمیز ترین موضوعات اختر شناسی را کشف کرده و به راز شکل‌گیری ستاره‌های غول پیکر پی بردند. این دانشمندان دریافتند که چطور ستاره‌های بسیار عظیم که جرم آنها بیش از 120 برابر جرم خورشید ما است بدون اینکه ابرای از گاز و غبار از خود متصاعد کنند، شکل می‌گیرند. این پژوهش در آزمایشگاه ملی لارنس سیورمور در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته است. تحقیقات نشان داده است چطور یک ستاره غول پیکر می‌تواند با وجود فشار پرتویی جریان خارجی رشد کند، در حالی که این فشار از نیروی جاذبه‌ای که مواد را به داخل می‌کشاند بسیار بیشتر است. این پژوهش با استفاده از شبیه سازی‌های هیدرودینامیک پرتوهای سه بعدی انجام شده است. محققان در این پژوهش هم چنین دریافته‌اند که این ستاره‌های عظیم الجثه به ایجاد منظومه‌های ستاره‌یی دو گانه یا چند گانه گرایش دارند. محققان تاکید کردند:‌ ستاره‌های عظیم آنقدر نور تولید می‌کنند که فشار پرتوی که به صورت گاز و غبار در اطراف آنها تولید می‌شود بسیار قوی تر از نیروی جاذبه‌یی آنها است. در چنین شرایطی امکان رشد و بزرگ شدن ستاره فراهم می‌شود. آنها تاکید کردند: یافته اصلی این پژوهش این است که فشار تشعشعاتی رشد ستاره‌های انبوه را محدود نمی‌کند. ایسنا