مریخ هم زمانی با گازهای گلخانه‌یی و گرمای ناشی از آن‌ها دست به گریبان بوده است

۰۳ دی ۱۳۸۶ | ۰۵:۱۲ کد : ۱۶۳۴۷ رويدادهاى زمين و معدن

دانشمندان دانشگاه MIT و دانشگاه هاروارد اعلام کردند که مریخ نیز زمانی در دوره شیمی‌زمین‌شناسی خود با گازهایی گلخانه‌یی از جمله دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور دست به گریبان بوده است و شواهد علمی نشان می‌دهد که آب و هوای این سیاره سرخ زمانی بسیار گرم‌تر از امروز بوده است. این گروه از دانشمندان خاطر نشان که به جز آنکه مریخ همچون زمین گریبانگیر گازهای گلخانه‌یی و تاثیرات آن از جمله گرمایش ناشی از دی اکسید کربن موجود در اتمسفرش بوده است، در اتمسفر این سیاره در زمان‌های دور حتی گاز دی اکسید سولفور که یکی از گازهای گلخانه‌یی است وجود داشته است. این دانشمندان سالهای زیادی است که درخصوص یکی از نکات مربوط به سیاره مریخ دچار تناقض مساله‌سازی بوده‌اند. شواهد و مدارک عملی بسیاری به گرما و آب و هوای مرطوب در گذشته های مریخ اشاره دارند اما هیچ نشانی از صخره های کربناتی گسترده همچون سنگ آهک در این سیاره دیده نشده است. در این شرایط آب وهوایی، قطعا این نوع سنگ‌ها باید شکل بگیرند. در حال حاضر ماریا زوبر پژوهشگر دانشگاه MIT به همراه ایتای هاولی و دانیل شراگ از دانشگاه هاروارد پاسخی برای این تناقض پیدا کرده اند. دانشمندان این دو دانشگاه دریافتند وجود گاز دی اکسید سولفور در جو مریخ در شکل گیری کربنات‌ها دخالت داشته که این مساله فقدان امروزی آنها را نشان می دهد. یافته های این دانشمندان همچنین توضیحی برای کشف جدید مریخ نوردان درخصوص پیدا کردن مواد غنی از سولفور در این سیاره ارایه می کند. به علاوه دانشمندان امیدوار هستند تا از این کشف تاریخی برای یافتن سرنخهایی از تاریخ گذشته زمین استفاده کنند. نتایج این پژوهش در مجله علمی ساینس دیلی منتشر شده است.