اخترشناسان از تشکیل سیاره در خوشه پروین خبر می‌دهند

۲۷ آبان ۱۳۸۶ | ۰۲:۳۵ کد : ۱۵۸۷۵ رويدادهاى زمين و معدن
اخترشناسان می‌گویند سیاره‌های کوچک و خاکی شبیه زمین یا مریخ ، پیرامون....

اخترشناسان می‌گویند سیاره‌های کوچک و خاکی شبیه زمین یا مریخ ، پیرامون ستاره‌ای در خوشه پروین در حال شکل‌گیری هستند. "اینسوک سانگ" یک دانشمند "مرکز علوم اسپیتزر ناسا" در "موسسه فناوری کالیفرنیا" گفت، یکی از ستارگان در خوشه پروین در احاطه تعداد بسیار زیادی ذرات غبار داغ است که که غبارات می‌توانند اجزای سازنده سیارات باشند. خوشه پروین به "هفت خواهران" نیز شهرت دارد. جوزف ری" از "دانشگاه کالیفرنیا" در لس آنجلس که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت، این اولین شواهد آشکار از تشکیل سیاره در خوشه پروین است و نتایجی که محققان ارایه می‌دهند اولین شواهد رصدی است که نشان می‌دهد سیارات خاکی نظیر سیاره‌های منظومه شمسی بسیار فروان هستند. بنیامین زوکرمان" استاد فیزیک و نجوم می‌گوید میزان غبار پیرامون این ستاره صدها هزار برابر غبار موجود در اطراف خورشید ما است. وی افزود، این غبار باید بقایای حاصل از برخورد عظیم کیهانی باشد. این گروه با استفاده از دو تلسکوپ، این غبار را رصد کردند و یافته‌های خود را در مجله "فیزیک نجومی" منتشر نمودند. خوشه پروین که در فاصله ۴۰۰سال نوری از صورت فلکی ثور قرار دارد یکی از شناخته‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای است و از جمله نزدیک‌ترین مجموعه ستارگان به زمین است. سانگ گفت، این خوشه شامل حدود هزار و ۴۰۰ستاره است. سانگ گفت، این غبارات می‌تواند درون ستاره‌های دنباله‌دار و اجرام کوچک به اندازه سیارک تجمع یابد، سپس به صورت یک توده درآمده و به تشکیل سیاره بینجامد.