افزایش هزینه حملونقل سنگآهن
شرکت معدنی CVRD برزیل در نظر دارد همچنان قیمتهای سنگآهن خود را بهصورت فوب بفروشد و این شرکت هیچگونه برنامهای ندارد تا برای رسیدن به توافق با مشتریانش بر سر هزینه حملونقل سنگآهن مذاکرهای کند. گفته میشود که تولیدکنندگان سنگآهن استرالیا شاید بهدنبال افزایش قیمتهای خود در قراردادهای سال 2008 باشند چون نرخ حملونقل آنان به بازار بزرگی چون چین پایینتر از رقبای برزیلی آن است. قیمتهای فوب برزیل کمتر از استرالیاییهاست اما هزینههای سنگ برزیل بیشتر مربوطه میشود به حملونقل زمینی چون چندین سال پیش با ژاپنیها توافق کرده بودند که هزینه حملونقل را با یکدیگر تقسیم کنند تا بتوانند عرضه متفاوتی داشته باشند. شرایط CVRD مطلقا ربطی به استرالیاییها ندارد. در حال حاضر CVRD و بائواستیل چین مشغول احداث یک کارخانه اسلب 5 میلیون تنی در سال هستند که برای صادرات بوده و تا سال 2010 راهاندازی خواهد شد. CVRD میگوید: بهدلیل عدم دسترسی به امکانات حملونقل هزینههای آن بسیار بالاست و هزینه حملونقل بین برزیل و چین در این ماه 80 دلار در هر تن افزایش یافته است برای جلوگیری از هزینههای اضافیCVRD درصدد ایجاد خطوط کشتیرانی اختصاصی خود است. قرار است اسلب فولادی از پروژه مشترک CVRD و بائواستیل در برزیل به چین صادر شود و متقابلا زغال ککشو از واحد مشترک برزیل ـ چین در چین به برزیل آورده شود. در سال 2010، 5 کشتی اختصاصی CVRD به آب انداخته خواهد شد.
نظر شما :