خطر ریزش کوه و سقوط بهمن سنگی
هشدار مجدد کارشناسان سازمان زمینشناسì:
خطر ریزش کوه و سقوط «بهمن سنگی» مسافران جاده چالوس را تهدید میکند
جاده چالوس که پس از زلزله خرداد ماه فیروز آباد کجور به دلیل سنگ ریزش مسدود شده بود در حالی بازگشایی شده که سازمان زمینشناسì کشور به عنوان متولì دولتی در علوم زمین، با توجه به شرایط کنونی جاده این اقدام را غیراصولی و غیر علمì عنوان کرده که ممکن است به قیمت جان مسافران تمام شود.
مهندس محمد جواد بلورچì، رییس گروه زمینشناسì مهندسì سازمان زمینشناسì و اکتشافات معدنì کشور که اواخر هفته گذشته به همراه گروهی از کارشناسان این سازمان به منظور بررسی ضریب اطمینان جاده چالوس پس از بازگشایی از این جاده بازدید کرده است در گفتوگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مجددا تاکید کرد: بازگشایì جاده چالوس، اقدامì غیراصولì بوده و این محور همچنان از لحاظ زمینشناسì براì عبور و مرور مسافران ناامن است.
وì نسبت به خطر سقوط سنگ و ریزش کوه در نقاط مختلف جاده چالوس هشدار داد و تاکید کرد: به علت وجود بلوکهاì آزاد سنگ در ارتفاعات اطراف این جاده که بر اثر زلزله اخیر شکافهای بسیاری نیز در آنها ایجاد شده خطر ریزش کوههای مجاور جاده بسیار بالاست و سنگها میتوانند با کوچکترین لرزهاì به پایین سقوط کنند.
رییس گروه زمین شناسì مهندسì سازمان زمین شناسì با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و ریزش برف و باران در این محور کوهستانì خاطرنشان کرد: با نفوذ آب به درون شکافهاì ایجاد شده در سنگها در اثر سرما، تعادل استاتیکì بلوکهاì رها شده از بین رفته و احتمال سقوط آنها دو چندان مìشود.
مهندس بلورچì در ادامه با اشاره به مشاهده پدیده بهمن سنگì در ناحیه دریابک و سیاهبیشه گفت : وجود نشانههای بهمنسنگی حاکی از پتانسیل بالای جاده چالوس از لحاظ رخداد این پدیده است، بدین ترتیب چنانچه زلزلهاì به وقوع بپیوندد، با حرکت توده بزرگ و عظیم سنگها در محدوده وسیعì از جاده، بهمن سنگì رخ مìدهد که این امر لزوم توجه به این منطقه را دوچندان مìکند.
وì خاطرنشان کرد: در پدیده بهمنسنگی که از سریعترین و مخاطرهآمیزترین انواع حرکتهای دامنهای است تودههای عظیم سنگ و خاک طی مدت 2 تا 3 ثانیه با سرعتی حدود 200 تا 300 کیلومتر بر ساعت به پایین مìلغزند و ناحیه وسیعì را تحت تاثیر فعالیت خود قرار مìدهند.
این کارشناس علوم زمین تصریح کرد: عامل رخداد این پدیده معمولا وقوع زمینلرزه است ولی ممکن است بر اثر سایر عوامل نظیر تغییرات شدید درجه حرارت در ساعات مختلف شبانه روز یا فصول مختلف هم رخ دهد که بهمنسنگی چند سال پیش در منطقه آبیکار استان چهارمحال و بختیاری که یکی از بزرگترین نمونههای این پدیده در جهان به شمار میرود، نمونهای از این قبیل بهمنهای سنگی است.
وی با تاکید بر این که پدیده بهمنهای سنگی به دلیل سرعت بسیار بالا فوق العاده خطرناک بوده و امکان هیچگونه واکنشی در مواجهه با آنها وجود ندارد، هشدار داد: طبق مطالعات زمینشناسی مهندسی احتمال رخداد این پدیده در کوههای البرز به طور عموم و جاده چالوس به طور خاص بسیار بالاست که بارندگی و یخبندان یا رخداد زمینلرزههای احتمالی این خطر را به نحو چشمگیری افزایش میدهد.
بلورچی در عین حال یادآور شد که بهمن سنگی تنها یکی از اقسام حرکتهای دامنهایست که احتمال رخداد انواع مختلف آن مثل خزشهای بسیار کند، لغزشها، واژگونیها و ریزشها و حرکتهای بسیار سریع مثل بهمنهای سنگی و گل روانهها در منطقه البرز و جاده چالوس وجود دارد.
رییس گروه زمین شناسì مهندسì سازمان زمین شناسì در ادامه درباره میزان خطر برآورد شده در این جاده گفت: من به عنوان یک کارشناس ترجیح میدهم که از جاده چالوس عبور نکنم مگر این که مجبور باشم برای بازدید به آنجا بروم. این که با وجود وضعیت نامناسب سازههای کشور بیش از 20 نفر از 30 نفر جان باختگان زلزله اخیر شمال در جاده چالوس جان خود را از دست دادهاند به روشنی خطر بالقوهای را که در این جاده وجود دارد نشان میدهد. این یک مساله بسیار ساده و کارشناسی است که البته پیش از زلزله اخیر فیروز آباد کجورهم مطرح بوده و مطمئنا هر قدر هم که در این جاده هزینه کنیم خطر آن به صفر نمیرسد.
وی خاطرنشان کرد: جاده چالوس از درهای عبور میکند که بارها توسط گسلهای مختلف قطع میشود و اصولا وضعیت زمین شناختی این منطقه حاکی از یک زمین شناسی جوان است که پدیدههایی را در ذات خود دارد که از لحاظ ایمنی خطرناک است. فرسایش، خزش و بهمنهای سنگی از پدیدههایی است که در تکامل طبیعی چنین منطقهای نهفته شده و در واقع ما هستیم که با دسترسی غیر معقولانه در دامن طبیعت این منطقه خود را در معرض خطر قرار دادهایم.
رییس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی در عین حال با اذعان به خواست گروههایی از مردم برای بهرهبرداری از این جاده پر تردد و اینکه به دلیل وجود تنها چهار گذرگاه (چالوس، هراز، فیروز کوه و رشت) در مسیر پر تردد البرز امکان هیچ انتخابی وجود ندارد، به مسافران این جاده توصیه کرد: با توجه به شرایط کنونی این جاده و نبود علائم هشداردهنده مناسب، در زمان عبور از جاده چالوس به هیچ عنوان در نواحì پر خطر به خصوص در ارتفاعات بلند، توقف نکنند.
مهندس محمد جواد بلورچì، رییس گروه زمینشناسì مهندسì سازمان زمینشناسì و اکتشافات معدنì کشور که اواخر هفته گذشته به همراه گروهی از کارشناسان این سازمان به منظور بررسی ضریب اطمینان جاده چالوس پس از بازگشایی از این جاده بازدید کرده است در گفتوگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مجددا تاکید کرد: بازگشایì جاده چالوس، اقدامì غیراصولì بوده و این محور همچنان از لحاظ زمینشناسì براì عبور و مرور مسافران ناامن است.
وì نسبت به خطر سقوط سنگ و ریزش کوه در نقاط مختلف جاده چالوس هشدار داد و تاکید کرد: به علت وجود بلوکهاì آزاد سنگ در ارتفاعات اطراف این جاده که بر اثر زلزله اخیر شکافهای بسیاری نیز در آنها ایجاد شده خطر ریزش کوههای مجاور جاده بسیار بالاست و سنگها میتوانند با کوچکترین لرزهاì به پایین سقوط کنند.
رییس گروه زمین شناسì مهندسì سازمان زمین شناسì با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و ریزش برف و باران در این محور کوهستانì خاطرنشان کرد: با نفوذ آب به درون شکافهاì ایجاد شده در سنگها در اثر سرما، تعادل استاتیکì بلوکهاì رها شده از بین رفته و احتمال سقوط آنها دو چندان مìشود.
مهندس بلورچì در ادامه با اشاره به مشاهده پدیده بهمن سنگì در ناحیه دریابک و سیاهبیشه گفت : وجود نشانههای بهمنسنگی حاکی از پتانسیل بالای جاده چالوس از لحاظ رخداد این پدیده است، بدین ترتیب چنانچه زلزلهاì به وقوع بپیوندد، با حرکت توده بزرگ و عظیم سنگها در محدوده وسیعì از جاده، بهمن سنگì رخ مìدهد که این امر لزوم توجه به این منطقه را دوچندان مìکند.
وì خاطرنشان کرد: در پدیده بهمنسنگی که از سریعترین و مخاطرهآمیزترین انواع حرکتهای دامنهای است تودههای عظیم سنگ و خاک طی مدت 2 تا 3 ثانیه با سرعتی حدود 200 تا 300 کیلومتر بر ساعت به پایین مìلغزند و ناحیه وسیعì را تحت تاثیر فعالیت خود قرار مìدهند.
این کارشناس علوم زمین تصریح کرد: عامل رخداد این پدیده معمولا وقوع زمینلرزه است ولی ممکن است بر اثر سایر عوامل نظیر تغییرات شدید درجه حرارت در ساعات مختلف شبانه روز یا فصول مختلف هم رخ دهد که بهمنسنگی چند سال پیش در منطقه آبیکار استان چهارمحال و بختیاری که یکی از بزرگترین نمونههای این پدیده در جهان به شمار میرود، نمونهای از این قبیل بهمنهای سنگی است.
وی با تاکید بر این که پدیده بهمنهای سنگی به دلیل سرعت بسیار بالا فوق العاده خطرناک بوده و امکان هیچگونه واکنشی در مواجهه با آنها وجود ندارد، هشدار داد: طبق مطالعات زمینشناسی مهندسی احتمال رخداد این پدیده در کوههای البرز به طور عموم و جاده چالوس به طور خاص بسیار بالاست که بارندگی و یخبندان یا رخداد زمینلرزههای احتمالی این خطر را به نحو چشمگیری افزایش میدهد.
بلورچی در عین حال یادآور شد که بهمن سنگی تنها یکی از اقسام حرکتهای دامنهایست که احتمال رخداد انواع مختلف آن مثل خزشهای بسیار کند، لغزشها، واژگونیها و ریزشها و حرکتهای بسیار سریع مثل بهمنهای سنگی و گل روانهها در منطقه البرز و جاده چالوس وجود دارد.
رییس گروه زمین شناسì مهندسì سازمان زمین شناسì در ادامه درباره میزان خطر برآورد شده در این جاده گفت: من به عنوان یک کارشناس ترجیح میدهم که از جاده چالوس عبور نکنم مگر این که مجبور باشم برای بازدید به آنجا بروم. این که با وجود وضعیت نامناسب سازههای کشور بیش از 20 نفر از 30 نفر جان باختگان زلزله اخیر شمال در جاده چالوس جان خود را از دست دادهاند به روشنی خطر بالقوهای را که در این جاده وجود دارد نشان میدهد. این یک مساله بسیار ساده و کارشناسی است که البته پیش از زلزله اخیر فیروز آباد کجورهم مطرح بوده و مطمئنا هر قدر هم که در این جاده هزینه کنیم خطر آن به صفر نمیرسد.
وی خاطرنشان کرد: جاده چالوس از درهای عبور میکند که بارها توسط گسلهای مختلف قطع میشود و اصولا وضعیت زمین شناختی این منطقه حاکی از یک زمین شناسی جوان است که پدیدههایی را در ذات خود دارد که از لحاظ ایمنی خطرناک است. فرسایش، خزش و بهمنهای سنگی از پدیدههایی است که در تکامل طبیعی چنین منطقهای نهفته شده و در واقع ما هستیم که با دسترسی غیر معقولانه در دامن طبیعت این منطقه خود را در معرض خطر قرار دادهایم.
رییس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی در عین حال با اذعان به خواست گروههایی از مردم برای بهرهبرداری از این جاده پر تردد و اینکه به دلیل وجود تنها چهار گذرگاه (چالوس، هراز، فیروز کوه و رشت) در مسیر پر تردد البرز امکان هیچ انتخابی وجود ندارد، به مسافران این جاده توصیه کرد: با توجه به شرایط کنونی این جاده و نبود علائم هشداردهنده مناسب، در زمان عبور از جاده چالوس به هیچ عنوان در نواحì پر خطر به خصوص در ارتفاعات بلند، توقف نکنند.
خبر گزاری دانشجویان ایران
نظر شما :