خطر در جاده چالوس جدی است!

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۰۷:۱۵ کد : ۱۳۵۷۶ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۳۴۳
در پی بروز مشکلات اخیر در حوالی شمال پل زنگوله در محور چالوس که به ممنوعیت....

در پی بروز مشکلات اخیر در حوالی شمال پل زنگوله در محور چالوس که به ممنوعیت مجدد تردد در این جاده منجر شد، مسؤول گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین هشدار داد: این رویداد نه یک نشست بلکه یک زمین‌لغزش بزرگ با ابعاد 200 متر در بالا دست و 300 متر در پایین دست است و زمین لغزشی قدیمی حوالی «پل زنگوله» در جاده چالوس که به دلیل بارندگی‌های اخیر فعال شده جاده را در معرض خطر زمین لغزشی بزرگ قرار داده است. مهندس شهرام نصیری در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: صبح روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه، نرسیده به پل زنگوله در واریزه‌های دامنه‌یی زمین لغزش از نوع دورانی در خاک اتفاق افتاده است که براساس برآوردهای اولیه عمق آن 20 متر در منطقه‌ای با شیب 30 درجه می‌باشد که با بارش بارندگی‌های اخیر، حرکت‌های مقدماتی این زمین لغزش قدیمی آغاز شد. وی خاطر نشان کرد: در بررسی پروژه‌های عمرانی هنگام عبور سازه‌های خطی از مکانی مورد نظر باید محدوده زمین لغزش‌های قدیمی شناسایی شود، زیرا زمین لغزش قدیمی با تحریک عواملی نظیر زلزله و بارندگی یا تحریکات انسانی دوباره شروع به حرکت می‌کند. مهندس نصیری تصریح کرد: زمین لغزش هیچگاه به حالت پایدار نمی‌رسد و جز قسمت جلو زمین لغزش، مابقی قسمت‌ها همچنان حرکت می‌کنند و رخداد زمین لغزش‌های متعدد در سال‌های متعدد در یک زمین‌لغزش قدیمی متصور است نظیر آنچه در این محدوده رخ داده است. وی ادامه داد: زمان احداث جاد چالوس یک‌سری گابیون و دیواره‌های محافظ نصب شده است اما چون عمق لغزش به خوبی محاسبه نشده، دیوار در داخل توده حرکت کرده قرار دارد که باید صفحه گسیختگی را به سطح محکمی متصل کنند. مسؤول گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین در ادامه گفت: باید با استفاده از زهکش‌ها، آب را از محدوده زمین لغزش‌های قدیمی دور کرد و با یافتن عمق سطح لغزش زمین، دیواره حائل را تا زیر عمق گسیختگی گسترش دهند. وی افزود: در آن زمان احتمال می‌رفت زمین لغزش سطحی است در حالی که 120 متر از جاده درگیر این زمین‌لغزش بوده و طول آن حدود 500 متر است که حاکی از حجم زیاد خاک در حال جابه‌جایی می‌باشد. نصیری در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطر نشان کرد: این حجم خاک ممکن است رودخانه و جاده پایین دست را مسدود کند و پایدارسازی مقدماتی به علت عدم تخمین صحیح عمق لغزش و حجم توده حرکت کرده، مناسب نبوده و با بارندگی رخ داده حدود 120 متر از جاده از رقوم توپوگرافی موجود، 3 تا 4 متر پایین تر رفته است. این رویداد نه یک نشست بلکه یک زمین لغزش بزرگ و با ابعاد 200 متر در بالا دست و 300 متر در پایین دست است. وی در پایان با هشدار آستانه رخداد زمین لغزش بزرگ اظهار کرد: ابتدا باید این محدوده از جاده بسته شود و با برآورد عمق گسیختگی آن، از راه حل‌های مختلف پایدارسازی استفاده کرد.

کلید واژه ها: مازندران


نظر شما :