شهابسنگ مریخی جدیدی در قطب جنوب پیدا شد

۲۳ مرداد ۱۳۸۳ | ۰۸:۵۶ کد : ۱۳۵۱ رويدادهاى زمين و معدن
با یافته شدن شهابسنگی جدید از مریخ بر روی زمین داستان شهابسنگهایی با منشا سیاره‌ای بار دیگر توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از ماهنامه نجوم، در زمانی که مریخ نوردها و مدارگردهای مریخ برای یافتن شواهدی بر گذشته سیاره سرخ، مریخ را جستجو می‌کنند، جستجوگران تکه دیگری از سیاره سرخ را در قطب جنوب، سرزمینی غیر قابل سکونت، پیدا کردند.
نمونه جدید را گروهی از برنامه جستجوی قطب جنوب برای شهابسنگها در سرزمینی یخی در میلر رنج از کوههای ترانسانتارکتیک، که حدود ‌٧٥٠ کیلومتر از نقطه قطب فاصله دارد، کشف کرد. این سنگ ‌٧١٥/٢ گرمی که به نام ‌٠٣٣٤٦ MIL نامگذاری شد، یکی از هزار و ‌٣٥٨ شهابسنگی است که در این طرح در تابستان جنوبی
‌٢٠٠٤ -2003 میلادی کشف شد.
این شهابسنگ در دومین دور پرثمر تلاشها و همکاری‌های دسته جمعی از طرف ناسا که موسسه ملی علوم از آن حمایت می‌کند، کشف شد. این فعالیتها برای بالا بردن امکان کشف شهابسنگهای نادر از جمله شهابسنگهای مریخی انجام می‌شوند.
دانشمندان موزه ملی تاریخ طبیعی موسسه «اسمیتسونین» که یافته های قطب جنوب را دسته بندی می‌کنند، اعلام کردند که ترکیبات و بافت این سنگ و همچنین اکسیده شدن آن بدون شک نشانه‌های مریخی بودن آن هستند. شهابسنگ جدید هفتمین عضو گروهی از شهابسنگهای مریخی به نام ناخلیت ها است که به نام اولین نمونه این مجموعه که سال ‌١٩١١میلادی در ناخلا در مصر، یافت شد نامگذاری شده‌اند.
‌٠٣٣٤٦ MIL نیز مانند سایرشهابسنگهای مریخی، تکه جدا شده‌ای از سیاره سرخ است و می تواند در آزمایشگاهها مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و آزمایشی برای صحت درستی تصاویر و اطلاعات فرستاده شده توسط فضاپیماهایی که مریخ را کاوش می‌کنند، باشد. بنابرموافقت نامه موجود در برنامه جستجوی قطب جنوب برای شهابسنگها، دانشمندان سراسر جهان می‌توانند درخواست نمونه‌ای از شهابسنگ جدید را برای تحقیقات خود کنند.
دسته ناخلیت ها به دلایل متعددی میان شهابسنگهای مریخی شناخته شده حائز اهمیت هستند. تصور می‌شود که ذرات لایه نازکی از مواد آتشفشانی جریان یافته و بلور شده در حدود ‌١/٣ میلیارد سال پیش باشند که به دلیل یک برخورد شهابسنگی، ‌١١ میلیون سال قبل به زمین فرستاده شدند.همچنین ناخلیتها شواهدی را از آتشفشانها و گذشته مریخ در اختیار ما می گذارند.
طرح جستجوی قطب جنوب برای شهابسنگها یک طرح همکاری دسته‌جمعی است که موسسه ملی علوم، ناسا و موسسه «اسمیتسونین» حامیان آن هستند. فعالیتهای میدانی قطب جنوب با هدیه‌هایی توسط موسساتی از قبیل ناسا و موسسه ملی علوم تا دانشگاه «کیس وسترن ریسرو، در کلیولند، حمایت می شوند. بررسی ها و مراقبتهای اولیه شهابسنگهای قطب جنوب از طرف ناسا در مرکز تجهیزات نگهداری از اجرام کیهانی در مرکز فضایی جانسون در هوستون، پشتیبانی می شود. تعیین مشخصات اولیه و نگهداری‌های بلند مدت شهابسنگهای قطب جنوب را ناسا و موسسه اسمیتسونین در موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن، پشتیبانی می‌کنند.