رییس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی:بازگشایی جاده چالوس نیازمند بررسیهای بیشتر است

۱۴ مرداد ۱۳۸۳ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۲۹۲ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۷۰۱
براساس برخی آمارها هر ساله بیش از 25 هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادفات جاده ای از دست میدهند که به زعم برخی کارشناسان علت عمده این امر، استاندارد نبودن جادهها و وجود نقاط حادثه خیز فراوان در آنهاست

براساس برخی آمارها هر ساله بیش از 25 هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادفات جاده ای از دست میدهند که به زعم برخی کارشناسان علت عمده این امر، استاندارد نبودن جادهها و وجود نقاط حادثه خیز فراوان در آنهاست. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صرف نظر از سوانح تاسف باری که هر روز در گوشه و کنار جادههای کشور به کشته و زخمی شدن هموطنانمان منجر میشود، رخداد حوادثی نظیر سنگ ریزشهای جاده چالوس پس از زلزله هشتم خردادماه که به گفته کارشناسان بیش از 80 درصد تلفات آن ناشی از رویداد زمین لغزش در این جاده بود و همچنین حوادث تاسف بار متعاقب سیلابهای سالهای 80 و 81 در جادههای استان گلستان نشان داد که جادههای کوهستانی کشور تا چه حد در برابر حوادث غیرمترقبه طبیعی نظیر زلزله و سیل آسیب پذیرند. این امر ضرورت بررسیهای دقیق کارشناسی و شناسای و پایدارسازی نقاط خطرخیز جادههای کشور را نشان میدهد. مهندس شهرام نصیری، مسئول گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور که در نخستین روزهای پس از زلزله کجور - فیروزآباد به منظور بررسی خسارات وارده در مناطق آسیب دیده حضور یافته بود در گفتگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد:« مهمترین درس این زمین لرزه توجه به لغزشهای تحریک شده از زمین لرزه است، لغزشهایی که همگی پیش از رویداد زمینلرزه پایدار بودند اما با تحریک این زلزله فرو ریختند.» نصیری با طرح این مساله که شاید لازم باشد مطالعات لغزشهای زمین لرزه ای نیز به مجموعه مطالعات خطر زلزله برای احداث سازه های خطی - به ویژه جادهها - در مناطق لرزه خیز افزوده شود، تصریح کرد:« در زلزله بلده (کجور - فیروزآباد) خسارات وارده به سازه های غیر مهندسی و خشتی - گلی در حد آسیب جزئی تا شدید بوده یعنی جنبش زمین برای تخریب و افزایش آمار تلفات کافی نبوده است؛ اما همین میزان انرژی کم، قطعات چند ده متری سنگ را بر سر مسافران در مسیر هفت برادران جاده چالوس ریخت که تنها با انفجار دنیامیت توانستند این مسیر را بازگشایی کنند.»
   مهندس محمد جواد بلورچی، رییس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز که در هفته های اخیر به بررسی وضعیت جاده چالوس پرداخته است درباره شرایط کنونی این جاده و زمان بازگشایی آن به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: مشخص کردن زمان دقیق بازگشایی جاده چالوس امکان پذیر نیست چون هنوز بررسی های کارشناسان پایان نیافته و به لحاظ پیچیدگیهای زمین شناسی موجود در این جاده باید تحقیق و بررسی بیشتری در این زمینه انجام شود. وی افزود: زمان بازگشایی حریمها پس از تکمیل بررسیها در ماههای آینده از سوی وزارت راه مشخص خواهد شد. مهندس بلورچی با اشاره به ضرورت همکاری مردم منطقه با کارشناسان وزارت راه و سازمان زمین شناسی و رجحان ندادن مسائل مالی و اقتصادی و عبور ومرور موقت خود به انجام کاری اصولی، تصریح کرد: اعتقاد کارشناسان سازمان بر این است که تا زمانی که ایمنی کامل تامین نشده این جاده نباید راه اندازی شود؛ البته تا چند هفته پیش جاده چالوس عملا بسته بود و فقط درمواقع ضروری کارشناسان ومتخصصان با نظارت کامل حق تردد داشتند ولی متاسفانه به علت عدم رعایت این مساله از طرف مسافرین منطقه، راه به طور کامل بسته شد که این امر باعث تاخیر در بررسی ها و بازدیدهای کارشناسان از محل می شود. وی با اشاره به ضرورت شناسایی دقیق مناطق خطرخیز و براورد هزینه های مورد نیاز جهت پایدارسازی مناطق آسیب پذیر خاطرنشان کرد: تاکنون در زمینه شناسایی نقاط خطر خیز در نقاط کوهستانی بررسیهایی انجام شده اما به علت عدم همکاریهای میان بخشی در کشور و ایجاد هماهنگی زمان از یکسو و تغییراتی که در وزارت راه صورت گرفته از سوی دیگر، موانعی برای ادامه بررسیها ایجاد شده که باعث متوقف شدن کار در این جاده شده است. ما به دنبال آن هستیم که تا هفته آینده این مشکلات را حل کرده و کارها ادامه پیدا کند. مهندس بلورچی درباره مناطق خطرناک جاده چالوس گفت: تقریبا در محدوده 35 کیلومتری جاده در مسیر حدفاصل پل زنگوله تا مرزن آباد خطر بیشتری در نظر گرفته شده است که این بخشها بطور کامل بررسی خواهد شد.
خبر گزاری دانشجویان ایران

کلید واژه ها: مازندران


نظر شما :