بررسی خصوصیات ژئوتکنیکی مسیر پروژهخط یک قطار شهری مشهد
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | بیست و ششمین گردهمایی علوم زمین |
تاريخ برگزاری | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ |
خط یک قطار شهری مشهد در مسیری طولانی به مسافت 19 کیلومتر در امتداد جنوب شرق به شمال غرب از انتهای نخریسی تا وکیل آباد ادامه دارد . از این مسیر 5/10 کیلومتر به صورت تونل کم عمق با عمق 5/5 متر و 5/8 کیلومتر به صورت مسیر هم سطح در حال اجرا است . حدود 67 درصد از مسیر مذکور از آبرفتهایی با قطعات درشت و مقاوم و با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسب عبور می کند . حدود4/11 درصد آن از تناوب لایه های ماسه ای و رسی و بقیه از لایه های رسی با خصوصیات ژئوتکنیکی ضعیف در قسمت جنوب شرقی می گذرد . سطح آب زیر زمینی در مسیر پروژه پائین بوده که خود از نکات مثبت در حفاری و طراحی سازه ها در طول مسیر می باشد .
در این مقاله ضمن بررسی خصوصیات ژئوتکنیکی رسوبات مسیر قطار شهری، درباره منشا و نحوه تشکیل آنها بحث خواهد شد . همچنین با انطباق اطلاعات حاصل از گمانه های حفر شده در طول مسیر و با توجه به بررسی های سطحی و نمونه برداری از نقاط مختلف، نقشه و نمودار های تغییرات خصوصیات ژئوتکنیکی مصالح در طول مسیر ارائه خواهد گردید.