بررسی شدت همگرائی در تونل انتقال آب سبزکوه
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | سی امین گردهمائی علوم زمین |
نویسنده | محمد جواد رحیمدل |
تاريخ برگزاری | ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ |
بررسی شدت همگرائی در تونل انتقال آب سبزکوه
◊◊◊◊◊◊◊
محمد جواد رحیمدل، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن، دانشگاه صنعتی شاهرود، mj.rahimdel@yahoo.com
راحب باقرپور، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، bagherpour@cc.iut.ac.ir
سعید مهدوری،عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، smahdevari@cc.iut.ac.ir
◊◊◊◊◊◊◊
چکیده:
اولین گام در طراحی تونل، بررسی وضعیت زمین از لحاظ پتانسیل مچاله شوندگی و یا همگرائی وابسته به زمان در ضمن حفاری تونل است. شکست پوشش تونل، تغییر شکل مقطع تونل تحت اثر بارهای زیاد و در نهایت خزش وابسته به زمان، از جمله آثار پدیده مچالهشوندگی است. بنابراین این پدیده میتواند موجب تحمیل هزینهها، تاخیر در روند اجرای پروژه و تخریب پوشش بتنی حین بهرهبرداری تونل شود. تونل انتقال آب سبزکوه با طول حدود 11 کیلومتر و قطر حفاری 5/4 متر، به منظور انتقال آب از رودخانه سبزکوه به سد چغاخور مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه بخش عمدهای از مسیر تونل از میان سنگهای رسوبی و آبدار با روباره زیاد میگذرد، بنابراین در عبور تونل از این نواحی، باید مخاطرات ناشی از مچالهشوندگی به طور جدی مدنظر قرار گیرد. در این مقاله ابتدا با استفاده از برداشتهای زمینشناسی، مطالعات ژئوفیزیک و گمانههای حفاری شده، تونل پهنهبندی شده، سپس با استفاده از روشهای تجربی و نیمه تجربی سین، گوئل، جتوا، آیدان، بارلا، هوک و روش انجمن بینالمللی مکانیک سنگ، پتانسیل مچاله شوندگی برای هر پهنه ارزیابی و بحث شده است. نتایج، شرایط مچالهشوندگی متوسط تا شدید را برای تونل پیشبینی کرده است.