پیشبینی پتانسیل لهیدگی در توده سنگهای مسیر تونل انتقال آب سبزکوه براساس روشهای تجربی و نیمه تجربی
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | سی امین گردهمائی علوم زمین |
نویسنده | ابراهیم شریفی تشنیزی |
تاريخ برگزاری | ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ |
پیشبینی پتانسیل لهیدگی در توده سنگهای مسیر تونل انتقال آب سبزکوه براساس روشهای تجربی و نیمه تجربی
ابراهیم شریفی تشنیزی- کارشناس ارشد زمینشناسی مهندسی- موسسه مهندسین مشاور ایمنسازان
Email: Ebrahim_sharifi@yahoo.com
مهدی عباسی- کارشناس ارشد زمینشناسی مهندسی- موسسه مهندسین مشاور ایمنسازان
ُEmail: Mehdi_abbasi1980@yahoo.com
چکیده:
نخستین گام طراحی تونل در سنگهای ضعیف، تعیین وضعیت زمین از لحاظ پتانسیل لهیدگی یا جابجاییهای وابسته به زمان در اثر ایجاد و ترکیب تنشهای القایی حین حفاری است. این مسأله علاوه بر تعیین روش حفاری، انتخاب سیستم نگهداری را نیز درکنترل دارد. از این رو برآورد میزان لهیدگی، پیش بینی آثار آن و انتخاب روش حفاری و نگهداری مناسب از چالشهای حرف های مهندسان تونل است. میزان اثر این پدیده به خواص زمین شناسی، میدان تنش، جریان آب زیرزمینی، فشار آب منفذی و خواص ژئوتکنیکی توده سنگها بستگی دارد.
تونل انتقال آب سبزکوه به طول بیش از 10 کیلومتر در استان چهارمحال و بختیاری طراحی گردیده و به روش حفاری مکانیزه (TBM) حفاری خواهد شد. توده سنگهای مسیر تونل از جنسهای آهک، آهک مارنی، مارن، شیل، ماسهسنگ و دولومیت تشکیل گردیده و ضخامت روباره در قسمتهای میانی به بیش از 1000 متر میرسد. براساس بررسیهای انجام شده بخش عمده ای از مسیر این تونل از میان سنگهای ضعیف و آبدار و با روباره زیاد می گذرد و احتمال بروز پدیده لهیدگی در آنها زیاد است.مسیر این تونل براساس پارامترهای زمینشناسی و ژئوتکنیکی به 39 زون تقسیم شده که در این مقاله به ارزیابی پتانسیل وقوع لهیدگی در هریک از آنها با روشهای توصیفی و کمی پرداخته شده و نتایج حاصل با یکدیگر مقایسه شده است.