زمین شناسی مهندسی آبرفتهای پروژه پارکینگ زیرزمینی ملّت تهران
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | سی امین گردهمائی علوم زمین |
نویسنده | فرامرز مهراجی |
تاريخ برگزاری | ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ |
زمین شناسی مهندسی آبرفتهای پروژه پارکینگ زیرزمینی ملّت تهران
◊◊◊◊◊◊◊
فرامرز مهراجی: دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،
ابراهیم اصغری کلجاهی: دکتری زمین شناسی مهندسی، استادیار دانشگاه تبریز، e-asghari@tabrizu.ac.ir
علی قنبری: دکتری خاک و پی، دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران، ghanbari@tmu.ac.ir
◊◊◊◊◊◊◊
پارکینگ زیرزمینی ملّت، طرح عظیمی است که در زیر پارک ملّت تهران به صورت دو دالان موازی هم ساخته میشود. این دالانها در عمق حدود 40 متری زمین، به قطر 20 متر و به طول حدود 500 متر احداث میشوند تا در داخل هر دالان 4 تا 5 طبقه پارکینگ خودرو ساخته شود. برای مطالعات زیرسطحی این محدوده، حفاریهای شناسایی و آزمایشات مختلفی انجام شده است. این شناساییها باحفر گمانه و چاهک و انجام آزمایشهای برجا و آزمونهای آزمایشگاهی صورت گرفته است. به علّت عدم امکان تهیه نمونه دستنخورده از خاکهای درشتدانه موجود، به مقدار قابل توجهی آزمایشهای برجا انجام شده است.
در این مقاله مشخصات زمین شناسی مهندسی و پارامترهای ژئوتکنیکی آبرفتهای محدوده این طرح بررسی شده است. برای این منظوراز نتایج آزمایشهای SPT، پرسیومتری، بارگذاری، آزمایشهای لرزهای و برش برجا استفاده شده است. بررسیها نشان داده که رسوبات محدوده طرح غالباً درشتدانه بوده و متعلق به آبرفتهای سری A و B هستند. براساس نتایج آزمایشات برش مستقیم درجا، چسبندگی خاکها بین 3/0 تا 6/0 کیلوگرم برسانتیمتر مربع بوده و مدول تغییرشکل خاکها بین 600 تا حدود 3000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تغییر میکند. استحکام نسبتاً بالا و چسبندگی قابل توجه این خاکها عمدتاً ناشی از سیمانیشدن خاکها هستند.